Zarządzanie spotkaniami
Spotkania są nieodłącznym elementem biznesu, kultury organizacyjnej i pracy zawodowej. We współczesnej rzeczywistości biznesowej zebrania i spotkania nabierają coraz większej wartości, ale też coraz bardziej docenia się czas poświęcony w tym celu. Spotkania należy traktować równocześnie jak przedsięwzięcie i inwestycję, która ma przynieść zwrot.
Zasada 1: Udane spotkanie
Zasada 2: Planowanie spotkania
- Szczegółowego zaplanowania celu ogólnego spotkania i planu tematów do przedstawienia, omówienia.
- Ustalenia listy i profilu uczestników.
- Wyboru miejsca (we własnej firmie, na terenie neutralnym, w siedzibie uczestników spotkania; spotkanie online).
- Przygotowania strony technicznej (wybór sprzętu do prezentacji graficznej, wykorzystanie materiałów wizualnych, rejestrowanie dyskusji).
- Zachowania zasad etykiety biznesowej.
Informacja dodatkowa 1:
Przestrzeganie zasad organizowania spotkań i utrzymywania kontroli nad nimi jest przejawem kultury organizacyjnej. Powinno się je prowadzić zgodnie z planem (agendą), którego punkty należy na samym początku zweryfikować wraz z uczestnikami. Oddzielamy od siebie punkty jako osobne bloki, aby stworzyć wrażenie klarowności spotkania. Prosimy uczestników o pytania a nie komentarze, a pod koniec spotkania o jego ocenę. Takie reguły pozwalają na zwiększenie poczucia satysfakcji uczestników. Zalecane są dwa pytania podsumowujące spotkanie:
- „Co zrobiliśmy dobrze”?
- „Co można zrobić inaczej przy kolejnym spotkaniu”?
Uwaga 1:
Przykład 1: Eventory
Pandemia COVID-19 spowodowała, że spotkania przeniosły się do przestrzeni wirtualnej. Wydaje się jednak, że trend e-spotkań upowszechni się. "Dotychczas wg badań prof. Stevena G. Rogelberga z University of North Carolina, amerykańscy menedżerowie spędzali średnio 23 godziny w tygodniu na zebraniach, z czego aż 8 godzin upływa im bezproduktywnie. Rogelberg szacuje wartość tego zmarnowanego na bezowocnych spotkaniach czasu na aż 30 mld USD rocznie. Skuteczne zaangażowanie uczestników e‑wydarzenia umożliwi obecnie zaoszczędzić sporo pieniędzy i czasu" [3].
Dostępnym na rynku rozwiązaniem wspierającym zarządzanie spotkaniami wewnątrzorganizacyjnymi i zewnętrznymi (m.in. zarządzanie informacjami, rozsyłanie zaproszeń i planu spotkania, rejestracja uczestników) jest platforma Eventory. Pierwotnie miała to być aplikacja do wsparcia wydarzeń. Obecnie jest to platforma internetowa połączona z aplikacją mobilną, która umożliwia tworzenie agendy spotkania, komunikowania celu, stałą (dwukierunkową) komunikację pomiędzy uczestnikami spotkania (poprzez wbudowany komunikator) z funkcją zadawania pytań, głosowania na żywo, odbierania informacji zwrotnych i opiniowania (zaczerpnięte z: AdrzejTargosz, Efektywne spotkania w środowisku pracy skoncentrowanym na budowaniu relacji) [2], [3].Przykład 2: Lunch biznesowy
Przykład 3: Chodzone spotkanie biznesowe
Zadanie 1:
Treść zadania:
Przed najbliższym spotkaniem lub ważną rozmową pomyśl o jej celu i własnej motywacji. Zastanów się, co chcesz osiągnąć. Przygotuj się do rozmowy i przedstaw cel rozmówcy. Dotyczy to szczególnie rozmów w miejscu pracy – w zależności od tego, czy rozmawiasz z przełożonym, podwładnym, współpracownikiem.Zadanie 2:
Treść zadania:
Wyobraź sobie, że zostałeś wybrany na Przewodniczącego Uczelnianej Rady Samorządu Studentów. Zastanów się, jak efektywnie zorganizować spotkanie tradycyjne (offline), spotkanie online, spotkanie – spacer ? Kogo zaprosić? Jaki termin spotkania ustalić? Jak utrzymać kontrolę nad przebiegiem spotkania? Zastanów się jak wygląda odpowiedzialność organizatora i uczestników.Materiały dodatkowe
- Jakubowski, M., Spotkania z nikim i o niczym, czyli jak wydłużyć godzinę o 50 minut. 13.06.2013 (dostęp 03.09.2020). Dostępne w ICAN Institute: https://www.ican.pl/b/spotkania-z-nikim-i-o-niczym-czyli-jak-wydluzyc-godzine-o-50-minut/6flwy7SF
- Malinowska-Parzydło, J., Zarządzanie przez spacerowanie. 14.05.2014 (dostęp 30.09.2020). Dostępne w ICAN Institute: https://www.ican.pl/b/zarzadzanie-przez-spacerowanie/QE1pQFLZ
- Wouter van den Berg, Adrianna Wardzała, Gorąca kawa ułatwia negocjacje. Jak działa neurosprzedaż? WYWIAD, 21.02.2020 (dostęp 30.09.2020). Dostępne w ICAN Institute: https://www.ican.pl/b/goraca-kawa-ulatwia-negocjacje-jak-dziala-neurosprzedaz-wywiad/PHYTrvIPF
Bibliografia
1. Munter, M., Netzley, M.: Organizacja spotkań, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2009.2. Targosz, A.: Efektywne spotkania w środowisku pracy skoncentrowanym na budowaniu relacji. Sekcja specjalna, Harvard Business Review Polska 2019, nr 199, s. S1-S4.
3. Targosz, A.: Event firmowy w dobie pandemii, MITSloan, Management Review Polska, dostęp:09.12.2020
4. Koprowska, J.: Zamiast siedzieć, lepiej chodzić. O efektywności spotkań biznesowych, ICAN Management Review, dostęp:20.08.2020